Slå igenom som författare – så gör du
Har du skrivit en bok som du vill ge ut? Eller är du kanske redan utgiven och letar efter ett sätt att slå igenom som författare? Då är den här texten skriven för dig. Många som drömmer om att bli författare vet ofta inte hur mycket jobb det tillkommer efter att själva boken har blivit utgiven. Att sitta och hoppas på att ett genombrott ska ske genom att många upptäcker ens bok av en slump är för det mesta slöseri med tid. Faktum är att de flesta förlag bara ger ut debutanter som de känner kommer att vara bra på att marknadsföra boken och locka nya läsare genom sina egna aktiviteter. Att vara duktig på att nå ut till människor är därför en viktig del av att vara författare idag.
Att ge ut sin bok i rätt tid
Har ett förlag redan bestämt sig för att ge ut en bok vet du att de tror att boken kommer att sälja. För många drömmer om att skriva en roman och därför får förlagen in massvis med manus varenda år. Att faktiskt bli utgiven är en bedrift i sig eftersom konkurrensen är så hård, speciellt när man debuterar. De flesta författare som blir jättestora snabbt har varit ute med rätt bok i rätt tid. Ett exempel på detta är Camilla Läckberg som kom med sina deckarromaner som är skrivna i stilen “nordic noir” precis när genren började bli stor. Hon är även ett bra exempel på hur man kan marknadsföra sig, för sanningen är att hon både är en mästare på att skriva populär skönlitteratur och på att hantera press och publik. Självklart ska man skriva precis det man vill, men att ha pulsen på vad som efterfrågas just nu kan hjälpa en på traven om man har ambitionen att bli en bästsäljande författare.
Sälja in sina böcker
Redan när manuset skickas iväg till förlagen ska man försöka sälja in sin berättelse genom följebrevet och summeringen av boken. Ibland läser faktiskt inte förlagen mer än så, för förloras intresset redan vid summeringen och följebrevet är manuset förmodligen inte mycket bättre. När man väl är utgiven måste man fortsätta sälja in sin berättelse. Det kan man göra genom att ställa upp på intervjuer i media, genom att ha en aktiv blogg eller genom att vara aktiv på sociala medier. När man är författare är det även vanligt att åka ut på olika events, som till exempel bokmässan i Göteborg. Många väljer även att hålla föredrag för att sprida sitt namn och hålla sig aktuell. Då kan man exempelvis marknadsföra sig genom pappersmuggar med tryck eller blogginlägg som är riktade mot föredragets besökare. Att vara författare är ett arbete som omfattar många mer moment än att bara skriva böcker. När man väl har funnit sin läsarskara brukar det dock vara ganska enkelt att få dem att läsa ens kommande alster.